Od kiitnych monarchów było niepiśmiennych. Ale mieli swoich skrybów. Aktulkudziesięciu lat jest umiejętność, która na całym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Jest to znajomość języków programowania i umiejętność programowania aplikacji obsługujących różne urządzenia techniczne, czy też wspierających szeroko rozumianą edukację, rozrywkę. Jak w czasach antycznych, średniowieczu, umiejętnością nobilitującą, otwierającą wiele drzwi była piśmienność, tak w czasach obecnych taką rangę ma zdolność programowania komputerowego właśnie.
Aktualnie osoby nie potrafiące programować, nie są społeczne wykluczone, analogicznie jak np. w średniowieczy wykluczeni nie byli analfabeci. Przeciwnie, wielu wybalnie ze świecą można szukać króla, prezydenta, jakiegokolwiek kraju, który poznał tajniki programowania komputerowego. Ciekawe, czy taki jeden na świecie się znajdzie. Przy czym rządy, przemysł, usługi korzystają coraz powszechniej z usług programistów. Bez programistów w dzisiejszych czasach nie mielibyśmy tego, co mamy. Programowane jest wszystko, samochody, urządzenia militarne, strony internetowe, w tym te służące do kontaktu władz z obywatelami, a nawet pralki, lodówki. Jeśli mielibyśmy wyczerpująco wymienić urządzenia, z których na co dzień korzystamy, z których korzysta wojsko, przemysł, a które są programowane komputerowo, prosta wyliczanka zajęłaby nam opasłą księgę.
Zdolność programowania komputerowego otwiera cały świat, gdyż na tą umiejętność zapotrzebowanie jest praktycznie w każdym kraju. W każdym kraju obsługiwane są urządzenia, aplikacje, napisane w tych samych językach programowania. Nie ma co prawda jednego języka programowania. Stosowanych jest ich co najmniej kilkadziesiąt. Najpopularniejsze to JAVA, C oraz C++. Są one jednak do siebie podobne, więc podobnie jak nauka nowego języka z tej samej rodziny językowej, mamy do czynienia z prawidłowością, że nauka jednego języka programowania ułatwia naukę kolejnego.
Nauka języka programowania zmienia sposób myślenia. Operowanie językami programowania wymaga precyzji, jednoznaczności, logiki, umiejętności strategicznego myślenia, planowania. Na świecie, w krajach wysokorozwiniętych, w tym w Polsce, powoli zaczyna się wprowadzać do szkół podstawowych programy edukacyjne mające dzieci nauczyć podstaw programowania komputerowego. W Polsce duży rozgłos zdobył program edukacyjny.
„Mistrzowie kodowania” realizowany w Szkole Podstawowej im. M.Konopnickiej w Konarach.
Można przypuszczać, że duża część dzieci osób obecnie wchodzących w dorosłość w tych krajach, nie będą kupować, ściągać aplikacji na smartfony, które rozwiązują jakiś ich problem, spełniają jakieś ich zapotrzebowanie. Oni w razie potrzeby będą je po prostu tworzyć, komunikować urządzeniom swoją wolę, z równą swobodą, jak osoba nieznająca języków programowania, jest w stanie napisać ten artykuł. Te dzieci będą sprzedawać swoje produkty na całym świecie. Będą żyć tam, gdzie będą chcieli i nic nie będzie ich ograniczać. Wystarczy, że nauczą się kodowania i wykażą odrobiną kreatywności.