Świat stał się mały, a granice w zasadzie przestały być największą przeszkodą w podróżowaniu. Świat stał się globalną wioską, która coraz bardziej się kurczy. Dlatego bardzo ważna jest znajomość języków obcych, a przynajmniej języka angielskiego. Jak przekonują eksperci, języka obcego można się nauczyć w każdym wieku, jednak najlepiej zacząć się uczyć w jak najwcześniejszym wieku. Zatem jak uczyć dzieci obcych słów i mowy? Oto kilka propozycji.
Ważną kwestią w nauce dziecka języka obcego jest jego gotowość do kontaktu z osobami obcymi. Jeśli maluch nie przejawia chęci do rozmowy z obcymi osobami, jak nauczycielami przedszkolnymi czy lektorem, to nauka języka obcego może być trudniejsza ze względu na odpowiedni dobór metod nauczania. Dzieci, które chodzą już do przedszkola, zazwyczaj dobrze radzą sobie w kontaktach z lektorem. Dzieci, które jeszcze nie osiągnęły wieku przedszkolnego, można uczyć poprzez zabawy, piosenki lub po prostu słuchanie np. bajek w języku obcym. Ważne, by dziecko osłuchało się z językiem. Z kolei dziecko 3-4- letnie uczy się pamięciowo, więc kontakt z żywym językiem jest jak najbardziej wskazany.
Małe dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, zatem warto zaopatrzyć się w gry, zabawki, książeczki, audiobooki mówiące w wybranym języku obcym. Ważna jest także postawa rodziców. Aby zachęcić dziecko do podejmowania kolejnych wyzwań, chętnej nauki, warto okazywać zainteresowanie oraz optymizm i radość z osiągniętych sukcesów, nawet jeśli są malutkie. Radość i duma rodziców będą świetnym motywatorem, oby tylko nie jedynym, dla dziecka do dalszego starania się. Zachęcanie dziecka poprzez zabawę do poznawania nowych słów może być doskonałym pomysłem na spędzenie czasu z pociechą. Warto zaopatrzyć się w płyty z piosenkami w języku obcym lub proste słuchowiska. Można także poszukać w internecie lub bibliotekach pomysłów na gry i zabawy dla dziecka, które wykorzystywać będą języki obce.
Pomysłów na naukę języka obcego jest mnóstwo, należy jednak wystrzegać się pewnych błędów, które mogą mieć bardzo negatywne skutki. Należy unikać przerostu oczekiwań względem dziecka, gdyż nadmierne naciskanie dziecka na naukę języka obcego może skutkować postawą wycofania, która nie ułatwia nauki. Można także skutecznie zrazić dziecko do nauki generalnie, co później trudno będzie odkręcić. Nie należy także na siłę wprowadzać gramatyki jako elementu nauki. Proszę pamiętać, że w Polsce program nauczania wprowadza podstawy gramatyki dopiero w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Eksperci bowiem uznali, że dopiero wówczas dziecko nabywa zdolność abstrakcyjnego myślenia. Nie trzeba także ciągle go przepytywać z postępów, gdyż dziecko może odczuwać presję.
Ja swojego synka zaczełam uczyć angielskiego w wieku 3 lat teraz ma 8 i mówi po angielsku lepiej niż ja
Małe dzieci szybciej łapią, uczmy swoje pociechy już od najmłodszych lat, przyda im się to w życiu. Pozdrawiam
Fajnie napisane